Universiteit Twente succes story

Principia wil graag een (bescheiden) bijdrage leveren aan de reputatie van de UT. Daarom proberen we om in het WB alumni Nieuwsbulletin elke keer kort te berichten over een Twentse succes-story. Na het artikel over “Wearable robots” in de vorige uitgave dit keer een kort berichtje over een Twentse toepassing van de nano-technologie.

Opsporing kanker mbv nano-technologie

Professor Wilfred van der Wiel van de UT in Enschede heeft een mobiel apparaat ontwikkeld waarmee blaas- en nierkanker in een vroeg stadium kan worden opgespoord. Dat meldt de Twentsche Courant Tubantia.

De hoogleraar nano-elektronica van het onderzoeksinstituut Mesa+ krijgt 150.000 euro om NanoGap te produceren. Dat is een minuscule opening in een elektrode die alarm slaat als DNA is aangetast. Dat kan duiden op blaas- of nierkanker en bij vrouwen mogelijk ook op baarmoederhalskanker.

Het doel is, dat daarmee kanker in een vroeg stadium kan worden worden opgespoord. Tot nu toe worden deze vormen van kanker pas in een vergevorderd stadium ontdekt.

Het onderzoek wordt in samenwerking met het VU Medisch Centrum gedaan. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis besloot onlangs al om het project met ruim een half miljoen euro te ondersteunen.

Bron: website rtv oost

Kort filmje / uitleg: