Presentatie Solar Boat Twente 2018 – 2019

Een nieuw team

Op 21 november heeft het nieuwe Solar Boat Twente (SBT) team zich gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in het Design Lab van de Universiteit Twente. Vanuit Principia hebben Henny Abcouwer en Gert Colenbrander hieraan deelgenomen.

Een 14-tal UT-studenten heeft het stokje overgenomen van het vorige team dat in 2017 en 2018 voor het eerst een zonneboot op het wedstrijdwater heeft gebracht en dit nieuwe team wil in 2019 podiumplaatsen behalen in de TOP klasse van de Solar Sport One competitie. Van de vijf wedstrijden die op het programma staan wil het team in ieder geval deelnemen aan de Nederlands Kampioenschappen Solar Boat in Akkrum en aan de Solar and Energy Boat Challenge in Monaco. Om tot het podium te kunnen doordringen is als doel gesteld dat een kruissnelheid van 30 km/u tijdens een lange afstandsrace gehaald moet kunnen worden. Het team is onderverdeeld in een technisch en een communicatie team.

Presentatie door SBT technisch manager Rob van Zee

Vier technische sub-teams

Na de algemene presentatie door team manager Stan van der Wel werden de doelen van de technische sub-teams over het voetlicht gebracht. Betrouwbaarheid, Duurzaamheid en Nieuwe Technologie zijn leidende thema’s.
Team “Structureel” houdt zich bezig met de bouw van een nieuwe romp en zonnedek die aanzienlijk lichter en stijver moeten worden dan de vorige.

Team “Electro” heeft de elektrische aansturing van de elektromotoren, de accu en de zonnecellen onder zijn hoede. Het door de zonnecellen geleverde vermogen zal continu worden gemeten. Innovatief op dit gebied is de ontwikkeling van Machine Learning systemen die met hulp van een partner van het SBT team ter hand worden genomen.

Team “Aandrijving” heeft tot taak om een hoog-rendement-aandrijving te realiseren. Belangrijke componenten zijn de elektromotor, de overbrenging en de schroef. Het team heeft gekozen voor een motor in een onderwaterbehuizing (pod motor) die rechtstreeks twee contra-roterende schroeven aandrijft.

Team “Draagvleugel” heeft de taak een systeem te realiseren dat het mogelijk maakt om stabiel op draagvleugels te varen. In afwijking van het vorige ontwerp heeft men nu gekozen voor een linker- en een rechter hoofdvleugel waarvan de invalshoek afzonderlijk instelbaar is. Deze instelhoeken moeten zodanig worden geregeld dat (a) de romp van de boot het wateroppervlak niet raakt en (b) dat het overhellen (de “rol”) wordt gecontroleerd. Bovendien moeten de vleugels niet boven het wateroppervlak uitkomen (c). Realisering van een werkend regelsysteem met deze complexiteit is een belangrijke uitdaging.

Brainstorming

Het programma werd voortgezet met twee brainstormsessies in kleine groepen die zowel uit teamleden als uit vertegenwoordigers van de partners waren samengesteld.

In de eerste sessie werden drie technische onderwerpen aan de orde gesteld.

• Als eerste werd gevraagd hoe een intuïtieve bootbesturing gerealiseerd kan worden.
  • Het tweede onderwerp betrof het ontwerp van een koelsysteem voor de Li-ion cellen die de eerder gebruikte accu’s gaan vervangen.
  • Als derde werd de vraag gesteld hoe de verschillende componenten van de boot getest kunnen worden.

In de tweede brainstormsessie werd het enthousiasme van de deelnemers gepeild voor deelname aan de Yacht Club de Monaco Offshore Class race over de Middellandse Zee naar Ventimiglia in Italië, over een afstand van ruim 30 km.

De Concept Presentatie werd afgesloten met een levendige uitwisseling van ideeën onder het genot van een drankje.

Gert Colenbrander, nov 2018

Voetnoot: Principia ondersteunt de studenten van het Twente Solar Boat team (a) met technisch advies (Principia-Senior Expert Support) , en (b) met een bescheiden sponsoring-bedrag