Lunchlezing op 16 mei 2019 door Karel Drenth

Voor een zeer geïnteresseerd publiek van ongeveer 35 studenten hield Karel Drenth, op uitnodiging van de werktuigbouwkundige studievereniging Isaac Newton en de werktuigbouwkundige alumnivereniging Principia, een lezing over zijn persoonlijke ervaringen met het solliciteren en werken direct na het afstuderen.

Maak als eerste een LinkedIn profiel aan, biedt je daarin aan en deel dat zo veel mogelijk. Als er gesprekken volgen let dan op jouw kleding, netjes casual, neem een pen mee om aantekeningen te maken, neem een tas mee voor de folders die je krijgt (gooi ze niet meteen weg). Zorg dat je goed weet wat het bedrijf doet en blijf jezelf en eerlijk. Zorg voor een goed CV, vraag daarover feedback. Gebruik je enthousiasme en maak een portfolio aan van het vrijwilligers- en/of hobby werk wat je eventueel gedaan hebt. Is belangrijk.

Alumnus Karel Drenth vertelt over zijn ervaringen met solliciteren en met zijn eerste baan

Het omgaan met HRM mensen bij bedrijven en recruiters is niet altijd eenvoudig en vereist ervaring die je nog niet hebt. Bedenk dat je slimmer bent dan de meesten. Bereidt je heel goed voor door vooraf vast te stellen; wat wil ik, waar wil ik werken, groot of klein bedrijf, welk salaris wil ik, welke reisafstand is acceptabel, hoeveel vakantiedagen krijg ik, werk ik in daglicht en is er training budget.

Wil ik in het westen van het land werken tegen een hoger salaris. Wil ik werken met een direct contract of in de consultancy.

Ga eerst eens solliciteren bij een aantal bedrijven waar je niet wilt werken om ervaring op te doen.

Wat kan er mis gaan!!!!

Bedrijven hebben geen tijd voor starters. De tekst in de vacature beschrijving is vaak niet duidelijk. Je krijgt geen contract voor onbepaalde tijd. Gebruik je netwerk en bespreek al deze zaken goed met mensen die er meer ervaring mee hebben.

Als je eenmaal werkt en er zijn onduidelijkheden, gebruik dan de koffie drinken methode, vraag daarbij hulp aan de juiste mensen, haal koffie voor ze.

Voor je verdere carrière kun je goed gebruik maken door je “career capital” in te zetten, de door jou opgebouwde kennis in de eerdere trajecten.

Al met al was het een boeiende lezing. Er werden na afloop vele vragen gesteld aan Karel.

Henny Abcouwer