Quo Vadis Shadowing Days

Al geruime tijd worden door Principia in samenwerking met Isaac Newton z.g Shadowing Days, voorheen Meeloopdagen, georganiseerd. De doelgroepen zijn Bachelor- en Masterstudenten die, zoals bekend verondersteld mag worden, daarmee de keuze van hun vervolgstudie of de eerste werkkring kunnen onderbouwen.
Na een lange periode van een stabiele aanmelding van zowel Bachelor- als masterstudenten, gemiddeld zo’n 10 tot 15 per jaar, hebben we de laatste twee jaren een sterke terugloop van aanmeldingen gezien. Ook de bedrijven die wij benaderen reageren in een aantal gevallen terughoudend.

Wat kan hiervoor een verklaring zijn?

Voor de studenten geldt, dat de invloed van Social Media toeneemt. De studenten kunnen veel eenvoudiger informatie over bedrijven vergaren om te komen tot de keuze van een vervolgopleiding of een eerste werkkring. De behoefte om een bedrijf daadwerkelijk te bezoeken om ter plaatse te ervaren wat een eventuele keuze inhoudt, is ligt kennelijk niet meer direct voor de hand.
Ook de houding van bedrijven verandert langzaam. Hoewel in eerste instantie alumni van de UT benaderd werden, worden we door bedrijven steeds meer verwezen naar een weg via Human Resource. HM moet in ieder geval toestemming gegeven hebben. Ook zien we , dat bedrijven waarmee we vaste contacten hadden, zich terugtrekken. Zij verwijzen steeds meer naar excursies, stages, lezingen en “Open Dagen”.

De weg via Human Resource betekent in veel gevallen, dat de aanvraagperiode langer duurt. De bedrijven geven aan, dat men weloverwogen een begeleider wil aanwijzen. Dat is niet altijd een alumnus van de UT. Het programma moet passen bij de student en de begeleider. Tevens moet de begeleider een hele dag kunnen vrijmaken om de student een kijkje in de keuken te gunnen. Het mag ook de reguliere werkzaamheden van de begeleider niet al te zeer verstoren. Hier ligt dus één van de probleempunten.

Sommige bedrijven geven aan, dat een hele dag een te grote verstoring geeft en dat een halve dag in principe lang genoeg moet zijn als de student zich beter kan voorbereiden op de Shadowing Day. Hier voor kan de binnen het bedrijf aanwezige informatie zoals website en online magazine geraadpleegd worden

Hoe nu verder?

Uit het voorgaande zal geconcludeerd moeten worden, dat het succes van deze activiteit met name afhangt van de interesse van de studenten. Van de zijde van het bedrijfsleven zijn er voldoende mogelijkheden.
Wat hier ook een positieve rol kan spelen, is een voorzichtige opkomende belangstelling van buitenlandse studenten. De eerste stappen zijn hier gezet. Dit is echter nog te pril om hieraan conclusies te kunnen verbinden

Ir. Leo Koekenberg / Ir. Anne F. van der Meer
Principia – Team Shadowing Days