Solar Boat Team UTwente vierde in NK Solar Boat Races 2018

De Solar Boat Twente belandde afgelopen weekeinde net buiten het podium bij het NK ZonnebootRace in het Friese Akkrum. In de topklasse werd een vierde plaats gehaald.
Voor details zie www.nkzonnebootrace.nl

Door tijdgebrek was het testen in de voorbereiding in de knel gekomen, met als gevolg dat in Akkrum de draagvleugels niet goed functioneerden. Gezien dit feit is de vierde plaats een goede prestatie, maar het is te hopen dat in juli op de komende internationale solar boat races in Monaco de kinderziektes verholpen zullen zijn. Beslist nog een uitdaging voor “ons” Twentse team.

De Twentse Solar Boat op de NK Solar Boat Race 2018

De race in Akkrum bestond uit drie onderdelen, waarbij voor elk onderdeel punten worden verdeeld. In het eerste onderdeel op de vrijdag werd een duurrace gevaren, een parcours van 53 kilometer rondom Akkrum waar Solar Boat Twente als vierde eindigde.

Vervolgens werden op zaterdag het ‘Rondje Akkrum’ en de sprint gevaren. Tijdens het Rondje Akkrum hadden de zonneboten een uur de tijd om zo veel mogelijk rondes te varen, hier eindigden de studenten als derde. Bij de sprint kwam het er op aan om het team te verslaan dat een plaats hoger in het klassement stond. Twente kwam 1 seconde te kort om ook in het klassement naar de derde plek te schuiven. Grote winnaar van de race werd het Clafis Solar Boat Team.

In de beginfase hebben Principia/Senior Expert Support en het Solar Team Twente enkele klankbordsessies gehouden, waarbij de Solarteamleden hun voordeel konden doen met de input van ervaren Principia-ingenieurs. Ook ondersteunt Principia deze studentenactiviteit met een bescheiden financiele bijdrage.